zondag 8 maart 2015

spinaziequiche

Heerlijk recept gemaakt door te mastercheffen in eigen keuken.
 Klinkt leuker dan kliekjesdag vindt ik!!



Wat heb je nodig.


een zak gewassen spinazie
een zakje gesneden prei
vijf plakken bladerdeeg
3 eieren
200ml slagroom
 twee tenen knoflook
duobakje spekreepjes.
zakje geraspte kaas
Italiaanse kruiden








Ontdooi voordat je gaat koken de bladerdeegplakken door ze los op een snijplank te leggen. Dan zijn ze ontdooit tegen de tijd dat je ze gebruikt. Verwarm de oven voor op 200 graden


Bak in de pan de spekreepje bruin. Ik doe dat altijd zonder boter of olie. Anders wordt het te vet. Pers de tenen knoflook door de spekjes. Dan voeg ik een hand spinazie bladeren toe en wok deze door de spekjes heen. Deze slinken erg snel. Voeg steeds een hand spinazie toe als de spinazie is geslonken en nog gifgroen eruit ziet. Bij de laatste hand spinazie zet het vuur uit.
Doe de prei in een vergiet. Kook een liter water en schenk deze over de prei. Laat dit vervolgens staan om na te garen.



In kom doe ik de slagroom en de eieren en klopt dit los.
In de quicheschaal smeer ik een druppel olie over de binnenkant, zodat de quiche straks niet aan de vorm plakt. Plak de bladerdeegdelen in de vorm en verbindt de plakken met elkaar door de plakken 1 cm. te laten overlappen. Daarna druk je met de vork de twee delen op elkaar. Vervolgens prik je met de vork voldoende gaatjes in het bladerdeeg, zodat warme lucht de bladerdeeg laat reizen in de oven.


leg nu de spinazie spekjesmengsel en prei op de bodem en giet hierover de slagroom-ei mengsel. Top het af met de geraspte kaas en naar eigen smaak Italiaanse kruiden.


Plaats de quiche in de oven en bak deze 45 min.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je me een berichtje stuurt...