dinsdag 13 januari 2015

Bechamelsaus

Hoe maak ik een bechamelsaus.
Ik maak bechamelsaus voor kei veel dingen en het zo superlekker.
Ik top er bijvoorbeeld met lasagne mee af of het is de saus voor de schorseneren, etc.
Het maakt vaak een gerecht af.
Er zijn wel een paar dingen waarop je moet letten.

  • Hoe bruiner je de boter laat worden hoe bruiner je saus.
  • De bloem moet echt gaar bakken anders bindt de saus niet.
  • Je kunt variĆ«ren met de hoeveelheden van bloem en de melk maar het wordt snel beton of soep.
  • Je moet er ook echt iets aan toevoegen anders is het echt alleen een bindmiddel; Italiaanse kruiden, kaas, verse kruiden, Pimenton,
  • Ik weet niet of het ook zoet gebruikt kan worden, kan me voorstellen met vanille dat het heerlijk is bij de appelstruddel. (keertje uitproberen)
  • een afgestreken lepel is ongeveer 10 gram.


Mijn recept;


300ml melk
30 gr. bloem
30gr. boter (Blueband)


Smelt de boter in de pan en als het nog net niet is uitgebruist voeg je de bloem toe.
Dit blijf je roeren, de bloem zuigt alle boter op. De bloem wordt wat geler en na een minuut of twee voeg je ineens alle 300ml melk toe. Je pakt een garde en blijft roeren tot het bindt. Dan zet je het gas uit en blijft roeren. Na een minuut twee heb je dan bechamelsaus.


Succes!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je me een berichtje stuurt...