donderdag 22 januari 2015

Een kip gebraden

Niks is lekkerder dan kleuven aan een kippenpootje.
Nou nee niet voor mij, ik vindt het vies de draadjes en pezen en gewrichten. waar dan vaak ook nog gestold bloed aan zit, gatver...Een recept met kip ga je niet vaak tegen komen op deze blog..


Maar als ik iets lekker vind dan deel ik het ook graag.
Wat heb je nodig;


1 hele kip (het liefst een scharrelkip, er zit echt meer smaak aan)
100 gram boter (blueband)
2 eetlepels gedroogde tijm
1 ons parmaham
bakpapier


Verwarm de oven voor op 180 graden.
Weeg de kip, per kilo gaat de kip 42 minuten in de oven.
Snij de parmaham in snippertjes.
Doe in een schaaltje de boter, voeg de tijm toe en kneed dit met je vingers. Hierdoor wordt de boter warm en de tijm verdeelt goed.
Voeg de parmaham aan het mengsel toe. En kneed het nogmaals goed door.
Haal het touwtje van de kip af. Dit houd de pootjes bij elkaar.
Aan de hoofdzijde van de kip ga je met je vingers tussen het vel en het vlees. Je maakt als het ware de vlies los. Niet helemaal. De overgang naar de poten en vleugels laat je intact.
Pak tussen je vingers een beetje boter mengsel en verdeel dit tussen het vel en het vlees. Dit doe je tot al het boter op is. Je masseert ondertussen bovenop het vel de boter. Dan krijg je het goed verdeelt en je smeert het vel ook in. Dit zorgt voor een krokant jasje.
Hierna leg je de kip op het bakpapier op de bakplaat in de oven en laat je het bakken.


Smaakt heerlijk met krieltjes en groenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je me een berichtje stuurt...